Ce ne facem cu temele pentru acasă?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Atunci când se gândesc la temele pentru acasă majoritatea copiilor se aşteaptă la stres, oboseală, efort sau plictiseală. De obicei copiii încearcă să scape cât mai repede de teme iar părinţii trebuie să-i supravegheze şi să-i corecteze permanent. Așa că făcutul temelor este în multe familii unul dintre momentele cele mai tensionate de peste zi.

Principalul obiectiv al temelor este de a le da copiilor ocazia să fixeze în memorie informaţiile şi deprinderile nou învăţate. Pentru unii copii temele sunt momentele în care pot relua pe îndelete informaţiile învăţate în clasă. Temele reuşite au efectul de a-i linişti pe copii şi de a-i asigura că pot ține pasul cu cerințele școlii.

Privite ca sarcini de lucru pe care trebuie să le îndeplinească singuri, temele îi ajută pe copii să devină mai autonomi şi mai responsabili. Și atunci, cum au devenit temele pentru acasă o povară?

În mod normal profesorii trebuie să dea temele pentru acasă respectând regula “10 minute la o clasă”, însă prea puțini o respectă. Aşadar, plângerile copiilor că nu mai au destul timp de joacă şi odihnă sunt în bună parte întemeiate.

Mulţi părinţi sunt convinşi că temele suplimentare vor duce la o mai bună performanţă a copiilor şi le vor asigura acestora mai multe şanse în viitor. În plus, mulţi părinţi însă se implică activ în tema copiilor şi îi de-responsabilizează pe aceștia de lecţii, făcându-le în locul lor. Chiar dacă ei doresc să îi ajute pe copii, în realitate, în timp aceștia vor deveni mai temători şi nesiguri pe sine, pentru că vor crede că nu se pot descurca singuri. Un alt motiv pentru care temele sunt atât de ”nesuferite”, este că profesorii şi părinţii folosesc temele ca şi pedepse. Și atâta vreme cât copiii nu mai înţeleg care este sensul pozitiv al temelor este firesc să încerce să se eschiveze de la ele.

Mulți copii nu mai văd utilitatea temelor. Mulţi părinţi le răspund copiilor că temele trebuie făcute ca să nu iei notă mică la şcoală, sau temele te vor ajuta în viaţă. Prea puțin pentru copil, care îşi dă seama care este utilitatea temelor când observă cum se pot aplica cele învăţate în viaţa de zi cu zi sau când observă că exerciţiile zilnice duc la performanţe superioare.

Pentru majoritatea copiilor temele sunt un motiv de stres şi tensiune şi prea rar de voie bună sau relaxare. Cu cât temele sunt mai ingenioase, practice sau stimulează creativitatea cu atât este mai probabil ca micuții să vrea să le facă, fără să fie permanent împinși de la spate.

Oare va exista vreodată un moment în care temele să fie un motiv de bucurie pentru copii? Se vor duce copiii la lecții din plăcere şi interes? Pare ceva utopic, nu-i așa? Pentru ca atitudinea copiilor faţă de teme să se îmbunătățească este necesar să se schimbe atât modul de gândire al părinţilor cât şi al profesorilor. Cu paşi mici, poate vom reuși regândirea şi transformarea felulului în care ne raportăm la temele pentru acasă, atât noi, ca părinți, cât și copiii, și de ce nu, cadrele didactice.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *