Ce este Vitamina B12?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Vitamina B12 este esenţială pentru organism, contribuind la diverse procese importante, cum ar fi producerea globulelor roşii sau a ADN-ului. Totodată, este un element pe care organismul nu îl produce şi pe care trebuie să îl luăm din alimente de origine animală sau din suplimente de Vitamina B12. Mai mult, acest lucru trebuie realizat în mod regulat, pentru că organismul nu păstrează Vitamina B12 pentru mult timp.

Ce este Vitamina B12 şi ce funcţii are în organism

Vitamina B12 este o vitamină solubilă în apă cu multe funcţii esenţiale în organism, este necesară pentru a menţine sănătatea nervilor, pentru a sprijini producerea de AND şi de celule roşii în sânge, precum şi pentru a menţine funcţia normală a creierului. Aportul zilnic recomandat este de aproximativ 2.4 mcg, fiind însă diferit în cazul femeilor însărcinate, care alăptează sau a copiilor.

Vitamina B12 este absorbită în stomac cu ajutorul unei proteine numită factor intrinsec. Această substanţă se leagă de molecula de Vitamina B12 şi facilitează absorbţia în sânge şi în celule.

Organismul stochează excesul de Vitamina B12 în ficat, motiv pentru care dacă este depăşită doza zilnică recomandată, excesul este păstrat pentru o perioadă. Vitamina B12 se găseşte în produsele de origine animală, în special în carne şi produse lactate. Dacă organismul nu produce suficient factor intrinsec sau nu se consumă suficiente alimente care conţin Vitamina B12, se poate ajunge la deficienţă.

Vezi aici mai multe detalii despre rolul şi simptomele deficienţei de Vitamina B12.

Care este necesarul zilnic de Vitamina B12

Doza zilnică recomandată de Vitamina B12 variază în funcţie de vârstă, obiceiuri alimentare, starea de sănătate şi medicamentaţia urmată. Cantităţile medii recomandate, măsurate în micrograme (mcg), variază în funcţie de vârsta astfel:

  • Sugarii de până la 6 luni – 0.4 mcg
  • Bebeluşii între 7 şi 12 luni – 0.5 mcg
  • Copiii cu vârsta între 1 şi 3 ani – 0.9 mcg
  • Copiii cu vârsta între 4 şi 8 ani – 1.2 mcg
  • Copiii cu vârsta între 9 şi 13 ani – 1.8 mcg
  • Adolescenţi între 14 şi 18 ani – 2.4 mcg, 2.6 pentru fetele însărcinate şi 2.8 pentru fetele care alăptează
  • Adulţi – 2.4 mcg, 2.6 pentru femeile însărcinate şi 2.8 pentru femeile care alăptează.

Surse alimentare de Vitamina B12

Vitamina B12 se poate obţine din produse de origine animală sau din alimente care au fost fortificate cu aceasta. Sursele de origine animală includ produse lactate, ouă, pește, carne şi păsări de curte, în vreme ce produsele îmbogăţite cu Vitamina B12 se pot găsi printre cereale, lapte vegetal, etc şi se depistează verificând eticheta nutriţională.

Cauzele deficientei de Vitamina B12

Majoritatea oamenilor beneficiază de doză zilnică recomandată de Vitamina B12, deficienta manifestându-se foarte rar. Dacă nu eşti sigur, poţi face un test de sânge pentru a verifica nivelul de Vitamina B12.

Odată cu înaintarea în vârstă, absorbţia Vitaminei B12 se realizează mai greu. De asemenea, deficienţa se poate manifesta în urma unei intervenţii chirurgicale în urma căreia a fost îndepărtată o porţiune din stomac sau în cazul consumului în cantităţi mari de băuturi alcoolice.

Deficienţa de Vitamina B12 mai poate avea drept cauză:

  1. Gastrita atrofica cu subţierea mucoasei stomacului;
  2. Anemie pernicioasă care îngreunează absorbţia de Vitamina B12;
  3. Diverse afecţiuni care vizează intestinul subţire, precum boala Crohn, boala celiacă, bacteriile sau paraziţii;

Tulburări ale sistemului imunitar precum boala Graves sau lupusul.

Vitamina B12 în sarcina şi alăptare

Dacă eşti însărcinată şi vegetariană sau vegană, ar trebui să discuţi cu medicul pentru a pune la punct un plan care să asigure necesarul zilnic de Vitamina B12, esenţială pentru dezvoltarea armonioasă a fătului.

La fel, dacă femeia vegană sau vegetariană alăptează, va avea nevoie de sfatul medicului pentru a stabili o strategie alimentară care să asigure bebeluşului Vitamina B12 necesară evoluţiei sănătoase. Fără aportul necesar zilnic de Vitamina B12, copilul ar putea avea întârzieri de dezvoltare şi există riscul să nu crească şi prospere aşa cum ar fi normal.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *